Program Priorytetowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn.: GOSPODAROWANIE ODPADAMI INNYMI NIŻ KOMUNALNE.
CZĘŚĆ 2) – USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST
„SYSTEM – Wsparcie działań ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych poprzez WFOŚiGW.
Część 1) Usuwanie wyrobów zawierających azbest.”
Tytuł zadania: USUWANIE WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST Z TERENU GMINY WICKO – edycja 2016.
I. CHARAKTERYSTYKA ZADANIA:
Gmina Wicko, jest gminą wiejską i większość zabudowań gospodarczych, oraz w dużej mierze także mieszkalnych – pokryte jest eternitem falistym. Celem zadania jest wyeliminowanie niebezpiecznego wpływu i niepożądanych skutków działania azbestu na zdrowie ludzi, przyczynienie się do oczyszczenia obszaru gminy z azbestu oraz pomoc mieszkańcom gminy w realizacji kosztownej wymiany płyt azbestowo – cementowych w sposób zgodny z przepisami.
W dniu 15 marca 2016 roku, Rada Gminy Wicko podjęła uchwałę Nr XV/23/2016 w sprawie uchwalenia „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Wicko na lata 2015 – 2032”.
II. REALIZACJA ZADANIA:
W roku 2016 w ramach zaplanowanego zadania na terenie Gminy Wicko zrealizowano pięć przedsięwzięć. Trzy zadania obejmowały demontaż, transport i utylizację pokrycia dachowego: z budynku gospodarczego w m. Wrzeście i Górka oraz budynku mieszkalnego jednorodzinnego w m. Dymnicy, pokrycia dachowe wykonane były z wyrobów zawierających azbest (eternitu). Pozostałe dwa zadania polegały na transporcie oraz utylizacji płyt azbestowych z terenu posesji w miejscowościach: Łebieniec i Wojciechowo.
Łącznie utylizacji zostało poddanych 19,92 Mg eternitu. Efekt ekologiczny zadania został osiągnięty bowiem utylizacji zostało poddanych 19,92 Mg odpadów zawierających azbest.
III. ZASADY DOFINANSOWANIA ZADAŃ:
- Dofinansowanie udzielane jest do kosztów kwalifikowanych stanowiących wydatki na realizację zadań bieżących jst.
- Kosztami kwalifikowanymi zadania są wyłącznie udokumentowane koszty: demontażu, zbierania, transportu, zabezpieczenia i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest poniesione po dacie rozstrzygnięcia konkursu.
- Do kosztów kwalifikowanych Funduszu zalicza się podatek Vat jeżeli stanowi on koszt ostatecznego odbiorcy dotacji.
- Kwota dofinansowania może wynosić do 85% kosztów kwalifikowanych, które należy obliczyć w oparciu o kryterium w postaci współczynnika efektywności kosztowej wynoszącego:
- nie więcej niż 800 zł/Mg odpadu zawierającego azbest- jeżeli na zadanie składają się łącznie: demontaż, zbieranie, transport i unieszkodliwienie odpadu;
- nie więcej niż 400 zł/Mg odpadu zwierającego azbest – jeżeli na zadanie składa się wyłącznie transport i unieszkodliwienie odpadu.
- Dla obliczenia efektu ekologicznego przyjmuje się, że 1m2 powierzchni płyt azbestowo – cementowych waży 0,0135 Mg (13,5 kg).
IV. FINANSOWANIE INWESTYCJI:
Zgodnie z umową dotacji nr WFOŚ/D/III-67.S/140/2016/AZBEST-2016 zawartą dnia 08.08.2016 r. pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku,
a Gminą Wicko. Gmina Wicko otrzymała dotację w wysokości 11 662,16 zł, co stanowi 85,00% kosztów kwalifikowanych, pozostała kwota tj. 2 058,03 zł stanowi środki inne (mieszkańca).